7 Manfaat Cantik Dari Pisang: Cara Termasuk Buah Di Diet Harian Anda



Penguat tenaga segera, pisang adalah satu buah yang lazimnya terdapat di seluruh dunia. Di India, ia diberi banyak kepentingan di mana pelbagai masakan serantau menggunakannya untuk membuat makanan pencuci mulut yang sinful - kheer, malpua, halwa, payasam, sheera, dan paniyaram, untuk menamakan beberapa. Buah mentah juga tidak ketinggalan. Potong potongan kecil atau tipis dihiris menggunakan mandolin, ia akan digunakan untuk membuat wafer, subzis, kebab, pakoras, dan kari terkenal Kerala seperti Avial dan Kalan. Sekiranya anda pergi ke Timur dan Timur Laut, anda akan melihatnya di dalam bijirin sarapan tempatan, yang dikenali sebagai jolpan di Assam, yang biasanya mengandungi nasi atau jerami yang dicampur dengan ramuan dan jaggery, dan dihiasi dengan kepingan pisang. Ia adalah ciri umum dalam menu sarapan pagi, dan ia pasti dengan alasan yang baik. Ia memberikan anda tenaga segera untuk memulakan hari anda, dan dikatakan sangat baik untuk perut. Penyelesaian rumah semula jadi yang paling asli di India mengelilingi perut yang sedih, panggil menggunakan pisang sebagai ubat bersama beberapa bahan lain. Terdapat banyak faedah pisang yang harus membuat anda memasukkan buah manis dan lazat dalam diet anda hari ini sendiri. Satu pisang tunggal dikatakan mengandungi hanya 90 kalori, yang juga menjadikannya snek yang hebat (dan sihat) untuk mengunyah bukannya gula yang dimuatkan dengan gula-gula atau merawat goreng. Bawa satu di dalam beg tiffin anda, dan anda akan mengucapkan terima kasih kepada bintang-bintang anda apabila tiba-tiba kelaparan mengatasi anda.

Mengetahui pecahan pemakanan pisang dan ia mendedahkan yang berikut: setiap 100 gram, ia mengandungi 0.3 gm total lemak, kolesterol sifar, garam 1 mg, kira-kira 360 mg kalium, 2.6 gm serat makanan, 12 gm gula dan 1.1 gm protein.

Jika anda masih memerlukan alasan mengapa anda harus memasukkan pisang dalam diet anda, berikut adalah faedah yang luar biasa untuk makan pisang:

1. Kandungan Serat Tinggi.
Pisang dimuatkan dengan serat, kedua-dua larut dan tidak larut. Serat yang larut mempunyai kecenderungan untuk melambatkan penghadaman dan membuat anda berasa kenyang untuk masa yang lebih lama. Itulah sebabnya mengapa pisang sering disertakan dalam hidangan sarapan pagi supaya anda boleh memulakan hari anda tanpa perlu risau tentang makanan seterusnya.

2. Kesihatan Jantung.
Makanan serat tinggi dikatakan baik untuk jantung. Menurut kajian yang dilakukan oleh University of Leeds di UK, peningkatan penggunaan makanan kaya serat seperti pisang dapat menurunkan risiko penyakit kardiovaskular (CVD) dan penyakit jantung koronari (CHD).

3. Kemudahan dalam pencernaan.
Menurut Ayurveda, pisang mempunyai rasa manis dan masam. Rasa manis dikatakan membawa rasa berat tetapi rasa masam dikenali untuk merangsang agni (jus pencernaan), dengan itu menyokong pencernaan dan membantu dalam membina metabolisme.

4. Powerhouse Nutrients.
Pisang adalah kelas berat apabila ia datang kepada pemakanan. Ia dimuatkan dengan vitamin dan mineral penting seperti kalium, kalsium, mangan, magnesium, besi, folat, niacin, riboflavin, dan B6. Ini semua menyumbang kepada fungsi badan yang betul dan menjaga kesihatan anda.

5. Sumber tinggi Potassium.
Kandungan tinggi kalium dalam pisang menjadikannya buah super. Minyak ini dikenali dengan ciri-ciri kesihatannya yang banyak - ia membantu dalam mengawal selia degupan jantung, tekanan darah, dan mengekalkan amaran otak. Oleh itu, pastikan anda menambah pisang kepada harian anda untuk memastikan jantung dan otak anda sihat, serta tekanan darah yang lebih stabil.

6. Tekanan Darah.
Ia adalah fakta yang diketahui bahawa garam adalah pelakunya apabila ia datang kepada tekanan darah tinggi. Pisang mempunyai kandungan garam yang rendah dan kandungan kalium yang tinggi, dan sifat-sifat ini menyumbang kepada menjadikannya ideal bagi mereka yang menjalani keadaan ini. Tetapi pastikan anda berunding dengan pakar pemakanan anda atau doktor sebelum anda menambah diet anda.

7. Membantu Anemia Berjuang.
Oleh kerana kandungan besi tinggi dalam pisang, mereka baik untuk mereka yang mengalami anemia. Anemia adalah keadaan di mana terdapat penurunan bilangan sel darah merah atau hemoglobin dalam darah. Ini membawa kepada keletihan, sesak nafas, dan kelesuan. Tetapi, seperti yang kita selalu katakan bahawa kesederhanaan adalah kunci.

Comments

Popular posts from this blog

8 Makanan untuk Kulit Glowing

7 Makanan Tinggi Tinggi dalam Asid Folik dan Folat

8 Rahsia Kecantikan Korea yang Menakjubkan Untuk Kulit Glowing