8 Makanan untuk Kulit Glowing



Adakah anda tahu bahawa kulit anda adalah organ terbesar di dalam badan anda? Ia melindungi kita daripada jangkitan, dehidrasi dan permusuhan alam sekitar. Tidak hairanlah ia pantas mendapat banyak TLC! Selain daripada semua pelembap, krim serum dan krim BB yang boleh dipakai dari luar, salah satu daripada perkara paling mudah yang boleh anda lakukan untuk kulit yang kelihatan berseri adalah untuk mengurusnya dari dalam terlebih dahulu. Abs bukan satu-satunya perkara yang dibuat di dapur; jelas, kulit yang cantik juga boleh! Itulah sebabnya kami telah mengumpulkan 8 makanan kegemaran kami untuk kulit yang bersinar.

1. Wortel.
Sayuran oren seperti lobak (labu dan ubi keledek juga) mengandungi 'beta-carotene', yang melindungi kulit anda dari sinar UV yang berbahaya dan menghalang perkembangan kedutan dan tanda-tanda penuaan yang kelihatan. Beta-karotena ditukar menjadi vitamin A dalam badan kita dan membantu untuk meregenerasi dan mengekalkan kulit yang licin dan lembut. Ingat untuk menjaga kulit kerana kebanyakan nutrien terletak dalam kulit (dan untuk rangsangan serat tambahan)! Anda boleh membeli wortel dengan kilo dan menyediakannya dalam pelbagai cara. Kami suka mereka panggang, ditambah kepada kacau atau hanya dipotong ke dalam tongkat dan dicelup di hummus! Kulit bersisik kering adalah gejala kekurangan vitamin A, jadi cuba tambah beberapa sayuran ekstra oren ke senarai belanja anda jika anda melihat tanda-tanda ini!

2. Kiwi buah.
Tahukah anda bahawa buah kiwi mempunyai lebih banyak vitamin C daripada oren per 100g? Vitamin C adalah penting untuk membuat kolagen, yang memberikan struktur dan keanjalan kulit dan memastikan ia bebas dan berkerut! Terdapat satu lagi sebab untuk memasukkan kiwi - ia meningkatkan penyembuhan luka, jadi boleh membantu dengan cepat membersihkan jerawat dan parut!

3. Ikan berminyak.
Salmon, makarel, sardin ... bukan sahaja mereka Y.U.M., tetapi juga penuh dengan lemak sihat - iaitu asid lemak omega-3. Lemak ini adalah anti-radang, membantu mencegah jerawat dan menyerang keadaan kulit seperti ekzema dan psoriasis. Omega-3 lemak juga membantu mengekalkan kulit lembap, meninggalkan kulit anda kelihatan dan berasa segar dan terhidrat. Satu lagi manfaat makarel khususnya ialah kekayaan vitamin B12. Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan nada kulit yang tidak merata dan kepura-puraan. Cuba salah satu resipi ikan kegemaran kami di sini.

4. Tomato.
Keseronokan sedih ini kaya dengan lycopene, fitokimia (antioksidan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan) yang membantu mencegah kerosakan pada sel-sel kita yang disebabkan oleh sinaran UV. Untuk meningkatkan kandungan lycopene tomato anda lebih banyak, cobalah memasaknya dan bukannya memakannya mentah. Tetapi ingat, pelindung matahari sentiasa nombor satu untuk perlindungan matahari!

5. Wholegrains.
Sebagai perbandingan kepada rakan sejawat mereka, keseluruhan gandum (seperti gandum, barli dan beras perang) membawa kepada kenaikan insulin yang lebih kecil, hormon untuk simpanan tenaga. Peningkatan insulin menimbulkan tahap hormon lain yang bertanggungjawab untuk melepaskan minyak yang terperangkap di dalam liang-liang kita, akhirnya menyebabkan pelarian.

6. Alpukat.
Bersama dengan biji bunga matahari dan badam, avo makan tengah hari anda dikemas dengan vitamin E yang mempunyai sifat antioksidan. Anda boleh menemui tuntutan vitamin E pada pelembap dan topeng, kerana ia mengurangkan keradangan daripada jerawat dan membersihkan radikal bebas yang merosakkan sel-sel kita. Daripada berharap ia menggosok ke dalam kulit anda, mengapa tidak mempunyai avo untuk khasiat dari dalam! Memiliki avo sebagai seni makan anda juga meningkatkan kepuasan makan sebanyak 25%, jadi anda juga akan kurang cenderung untuk mencapai makanan yang manis atau berlemak yang melawan tabiat kulit anda yang sihat.

7. Telur.
Ini adalah sumber protein yang hebat, yang membantu mengekalkan integriti kulit anda, membaiki sel-sel kulit yang rosak dan membuat kolagen. Mereka juga kaya biotin, yang menghalang kulit kering, serta mikronutrien lain yang memainkan peranan kolagen, menghalang kedutan dan garis halus. Baca lebih lanjut mengenai mengapa kita suka telur di sini dan dapatkan keretakan!

8. Tiram.
Makanan laut ini adalah salah satu sumber semulajadi zink yang terbaik, nutrien penting untuk pertumbuhan dan fungsi normal dan pembaikan sel-sel tubuh - termasuk sel-sel kulit anda! Zink juga memainkan peranan dalam kelenjar sebaceous yang menghasilkan minyak semulajadi, yang menjadikan mereka suatu keharusan untuk membersihkan pelarian.

Comments

Popular posts from this blog

7 Makanan Tinggi Tinggi dalam Asid Folik dan Folat

8 Rahsia Kecantikan Korea yang Menakjubkan Untuk Kulit Glowing