8 Manfaat Kesihatan Awesome Saderi



Faedah kesihatan yang mengagumkan saderi - Celery adalah sayuran yang mudah tumbuh. Sayuran kecil ini ternyata mempunyai manfaat kesihatan yang luar biasa, anda tidak boleh mengabaikan manfaat ini. Jika anda hanya mengambilnya sebagai sayur-sayuran rendah kalori, sekarang adalah masa untuk berfikir lagi. Saderi tidak hanya rendah kalori tetapi sayuran hijau ini penting untuk masuk dalam diet harian anda.

Faedah kesihatan Saderi dapat diperoleh berkat kandungan vitamin, kalsium, magnesium dan kalium yang kaya. Hampir semua bahagian tumbuhan ini boleh dimakan dan memberi banyak faedah kepada kesihatan anda.

Amerika kini telah menjadi salah satu negara yang menghasilkan banyak sayuran. Lebih daripada 1 bilion paun saderi yang dikeluarkan di Amerika Syarikat setiap tahun. Ia bertujuan untuk memenuhi hidangan makanan untuk anda. Anda perlu membuat saderi sebagai sebahagian daripada diet anda. Celery mempunyai banyak jenis seperti India saderi, saderi Vietnam, Australia, malah saderi air. Semua ini memberikan manfaat yang besar untuk pembangunan kesihatan.

8 Manfaat Kesihatan Saderi.
1. Menurunkan Kolesterol.
Salah satu faedah saderi yang menakjubkan mampu menurunkan kolesterol. Jumlah kolesterol yang tinggi dalam tubuh boleh mencetuskan banyak masalah untuk kesihatan seperti pembentukan batu empedu. Anda boleh menggunakan saderi setiap hari secara teratur untuk mendapatkan faedah ini. Seledri berguna untuk menormalkan tahap kolesterol dalam badan dan mengawal vitamin D. Dalam saderi mengandungi apa-apa bahan yang dipanggil 3-n-butylphthalide (BuPh). Bahan ini sangat penting dalam mengekalkan kesihatan jantung dan menurunkan kolesterol.

Satu kajian yang dijalankan ke atas haiwan (tikus) menunjukkan bahawa ekstrak saderi boleh menurunkan tahap lipid dengan ketara, ini bermakna berguna dalam merendahkan kolesterol. Di samping itu, kajian di universiti Chicago melaporkan bahawa memakan sebanyak 2 tangkai saderi setiap hari dapat menurunkan kolesterol jahat sebanyak 7%.

2. Menentang Kanser.
Tambahan pula, faedah kesihatan saderi menyembuhkan kanser. Ia luar biasa, satu kajian yang dilakukan di Universiti Illinois memberikan hasil yang sangat mengejutkan, kaya dengan seledri kaya dengan sebatian luteolin. Kompaun ini semakin berkurangan dalam pertumbuhan sel kanser pankreas.

Walaupun kajian lain menunjukkan bahawa seledri yang memakan secara berkala dapat mencegah anda daripada kanser payudara kerana ia dapat mencegah penubuhan sel kanser payudara.

3. Kurangkan keradangan.
Keradangan mungkin tidak dibuktikan dengan ketakutan, tetapi jika keradangannya akut, ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang sangat menakutkan. Keradangan akut boleh menyebabkan penyakit Alzheimer dan diabetes. Walau bagaimanapun, saderi boleh membetulkan keradangan ini.

Hippocrates, bapa perubatan dalam sejarah masa lalu berkata dalam tulisannya bahawa sayuran boleh sayuran untuk menenangkan saraf, menyembuhkan sakit sendi, jerawat, jangkitan paru-paru dan kecacatan asid.

4. Pastikan mata anda kekal sihat.
Tidak disangka-sangka, sebenarnya Celery juga bermanfaat untuk kesihatan mata. Saderi untuk manfaat kesihatan adalah disebabkan oleh vitamin dalam sayur-sayuran hijau. Vitamin adalah komponen yang sangat penting kepada mata. Anda boleh menggunakan sebelas saderi setiap hari, ini akan memberikan anda 10% daripada keperluan harian vitamin E.

Juga, saderi juga menyumbang banyak bahan lain seperti antioksidan, fitonutrien, polifenol, dan flavonoid dapat mengekalkan kelembapan di mata sepanjang hari.

5. Saderi berguna untuk pencernaan.
Ia adalah manfaat kesihatan yang sangat penting dalam saderi. Kerana badan kita akan sihat jika dapat menyerap nutrien dengan betul. Nah, jika penghadaman tidak sihat, maka tubuh kita tidak dapat mengambil nutrien dari makanan dengan betul. Jika anda mengalami sembelit atau najis anda keras, maka anda mengalami masalah pencernaan (gastrousus tidak sihat).

Celery adalah sayuran yang membantu proses perkumuhan berair. Begitu juga, sebatian NBP yang terdapat dalam saderi berguna untuk meningkatkan peredaran usus sehingga membantu proses detoksifikasi.

6. Kurangkan tekanan darah tinggi.
Selain itu, manfaat kesihatan saderi untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi adalah masalah serius yang boleh mengancam nyawa secara tiba-tiba. Kemudian kita perlu mengelakkan sebarang kemungkinan makanan yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Di antara banyak makanan super yang penting yang boleh dimakan, sayuran adalah salah satu sayuran yang tidak boleh diabaikan.

Saderi mengandungi sebatian phthalide yang dilaporkan berguna untuk menurunkan hormon tekanan. Ia menyebabkan otot yang mengelilingi arteri menjadi tenang dan dapat melancarkan peredaran darah. Walaupun kalium ada di saderi untuk menstabilkan denyutan jantung dan menurunkan tekanan darah.

7. Kurangkan berat badan.
Obesiti atau kelebihan berat badan adalah masalah yang menakutkan pada siang hari, terutamanya dalam era moden ini. Ramai orang yang memerangi obesiti, tetapi mereka gagal kerana kesukaran untuk memenuhi makanan yang rendah kalori dan banyak berkhasiat.

Di sinilah kelebihan saderi sebagai sayur diet. Saderi adalah rendah kalori tetapi penuh dengan nutrien, anda boleh membuat saderi sebagai makanan yang mesti wujud di setiap hidangan anda. Cuba penggunaan saderi secara tetap, anda ca

Comments

Popular posts from this blog

8 Makanan untuk Kulit Glowing

7 Makanan Tinggi Tinggi dalam Asid Folik dan Folat

8 Rahsia Kecantikan Korea yang Menakjubkan Untuk Kulit Glowing