7 Makanan Tinggi Tinggi dalam Asid Folik dan Folat



Vitamin kelahiran vitamin kelahiran ini juga baik untuk pencegahan kanser, kesihatan otak, dan banyak lagi. Berikut adalah cara untuk memastikan anda mendapat makanan yang tinggi dalam asid folik dan folat setiap hari.

Adakah anda mendapat cukup asid folik dan folat?
Folat adalah vitamin B yang membantu badan membuat sel-sel baru; ia amat penting bagi wanita yang mengandung umur atau yang mengandung atau cuba hamil, kerana pengambilan yang mencukupi dapat mencegah kecacatan kelahiran utama. Kumpulan ini perlu mengambil 400 hingga 800 mg asid folik (bentuk sintetik folat) sehari. Tetapi manfaat folat melampaui kehamilan: penyelidik telah mendapati bahawa asid folik dapat membantu mencegah kanser tertentu, seperti kanser usus dan perut, dan mengekalkan kesihatan otak, menurut Health.Discovery.com. Matlamat untuk 400 mikrogram asid folik atau kurang-hanya kerana sesetengah yang baik tidak bermakna lebih baik. Di sini, sumber terbaik folat dan asid folik dalam diet anda.

Sarapan cereal.
Sejak tahun 1996, kerajaan telah menghendaki semua "produk bijirin bijirin yang diperkaya" termasuk tepung, tepung jagung, dan beras, dibentengi dengan asid folik untuk membantu mengurangkan kecacatan kelahiran. CDC mempunyai senarai bijirin yang mengandungi 100 peratus daripada nilai harian asid folik setiap hidangan. Sediakan semangkuk bijirin pada waktu pagi dengan susu rendah lemak, atau gunakan bijirin kering sebagai topping yogurt.

Lentil yang dimasak.
Separuh cawan kekacang ini mengandungi 180 mikrogram folat, serta banyak protein dan serat. Mempunyai mereka sebagai hidangan sampingan dengan makan malam atau melemparkannya dalam salad atau sup. Mereka juga merupakan sumber protein yang hebat untuk vegetarian.

Enriched Pastas.
Keperluan pembentangan, satu cawan pasta gandum diperkaya yang dimasak mengandungi kira-kira 160 mikrogram asid folik - apatah lagi sehingga 25 peratus keperluan serat harian anda.

Bayam.
Satu setengah cawan sayur kukus mempunyai 131 mikrogram folat. Kacau masak masak ke dalam sos marinara kegemaran anda, sup, hidangan kaserol, dan omelet, atau nikmatilah di sisi.

Asparagus yang dimasak.
Makan dengan antioksidan yang melambatkan proses penuaan, asparagus juga menawarkan 121 mikrogram folat dalam hidangan separuh cawan. Bonus: Oleh kerana ia adalah diuretik semulajadi, ia dapat membantu tubuh anda mengeluarkan garam yang berlebihan dan mengurangkan kembung. Makanlah di sebelah, masukkan ke omelet dan frittatas, atau gulungkannya dalam tortilla hangat dengan ayam yang dimasak dan sayur-sayuran lain.

Biji bunga matahari yang kering.
Makan biji bunga matahari dan ticker anda akan terima kasih. Satu hidangan seperempat cawan mengandungi 76 mikrogram folat serta 62 peratus daripada nilai harian vitamin E, yang mempunyai sifat anti-radang yang meningkatkan kesihatan jantung. (Tekan dengan versi tanpa garam untuk mengurangkan natrium dalam diet anda.) Taburkan mereka pada oatmeal, bijirin, salad, campuran makanan ringan, tumis goreng, dan yogurt untuk menambah masalah.

Telur.
Satu telur besar mengandungi 25 mikrogram folat. Untuk sekadar 80 kalori per telur, tambahkan beberapa buah rebus pada sarapan anda, iriskannya di atas salad semasa makan tengah hari, atau tambah telur goreng di atas hidangan pasta untuk makan malam.

Comments

Popular posts from this blog

8 Makanan untuk Kulit Glowing

8 Rahsia Kecantikan Korea yang Menakjubkan Untuk Kulit Glowing